2009年11月4日星期三

雨天读书


这几天,几乎每到下午就下一场大雨。黄昏时雨势渐小,光线弱了,四周景色一片凄迷,在这时候,我很喜欢拉张椅子坐在楼上的阳台边读书。

阳台左边是邻居的屋顶,生了青苔的屋瓦,东倒西歪的电视天线,积了些雨水的屋顶平台,我都看得清楚;不过我不在意,因为我的目光对着书,要是抬眼,我也会选择望向正前方我家的院子:被雨水洗的干干净净的树叶,在灰蒙蒙的背景衬托下,显得特别翠绿。很养眼,也很能静心,看书累了,看树就是调剂。

从台北带回来十几本新书,利用这将暗未暗的时节细品,对我来说,真是一大享受。

不用点灯,不用电扇,带着雨丝的风轻轻拂着脸,呼吸的是凉凉的新鲜空气。远离尘嚣人声,完全沉陷在书本的文字里,灵魂越过了时空,贪婪的吸收营养,要不是夜幕低垂,字,再也看不到了,我实在舍不得离开。

人的欲望其实可以很低很低:清凉的向晚天,精彩的几本书,就可以让人过得开开心心。

唉,何必要你争我夺呢?多读读书不是很好?

7 条评论:

玉燕 说...

住在沙漠地带的我们,一直都期盼着一场倾盆大雨,奈何老天却总不让我们实现这愿望。

匿名 说...

多么写意啊,这正是学生向往的生活啊~ 好羡慕老师有这么赞的阳台可供看书、静心。学生不知几时才能拥有自己的书房和阳台呢。

彩燕

Shmily 说...

春天不是读书天,雨天才是读书天。嘻嘻!雨天的话,我喜欢钻进被窝里看书,旁边放一壶花茶,暖暖的。

Little Ghost 说...

感觉好悠闲,好羡慕哦~:)

永乐多斯 说...

玉燕:我在新疆的时候也有这样的感觉。
彩燕:阳台不重要,重要的是书和心情。
Shmily:我也喜欢躺在床上看书。那是另一种享受。
little ghost:读自己喜欢的书,没有压力,就很开心。

匿名 说...

Dear Yonle

My Swedish friend Pernilla Smith will be posting you a CD. This CD is regarding a Tibetan Festival and our latest medical clinics in Yangar. Yangar is the super remote village in Himalayas, quite near to Tibet. In November 2008,you kindly donated some money for their medical camp. So I hope you can feel being related to this wonderful project. Pernilla is in Nepal now with her husband. They will be visiting Malaysia on their way back to Sweden sometimes before Christmas. Do you think you like to meet her ? I remember your sister married to a Swedish ? Please take care ! I am glad you are enjoying your lives.

Cheers
Jane (New Zealand)

Unknown 说...

Dear Jane, How nice to see you here. I will be very happy to meet Pernilla in Malaysia and share her stories in Himalaya. My brother in law is from Norway next door to Sweden. They will be away next month otherwise I think they will also like her to be their guest.